Blackdown farm - Reisverslag uit Cairns, Australië van Danney Molenkamp - WaarBenJij.nu Blackdown farm - Reisverslag uit Cairns, Australië van Danney Molenkamp - WaarBenJij.nu

Blackdown farm

Door: Danney

Blijf op de hoogte en volg Danney

31 Juli 2015 | Australië, Cairns

Back online! De afgelopen weken hard gewerkt op de cattlefram: Backdown station. Allereerst nog een stukje over het snorkelen in de great barrier reef. Een woord: schitterend. Kilometers lange riffen met mooi koraal en geweldig zeeleven. Ik kan het iedereen aanraden. Ik zal wat foto's proberen up te loaden!

Op 10 juli hebben we vanaf Cairns 3 uur landinwaarts gereden richting Chillagoe. Dit was nog te vinden op google maps, maar was a compleet in de outback. hierna was het nog anderhalf uur over niet geasfalteerde wegen richting de farm. We dachten dat we compleet verdwaald waren maar hebben het uiteindelijk toch gevonden. Ik was meteen onder de indruk over hoe grot de farm is. Het landgoed is letterlijk zo groot als heel Noord Holland.

Het werk:

De eerste anderhalve week hebben we gewerkt aan het aanleggen van pijpleidingen in een deel van het land. Om in dat deel te komen was het 's ochtends al een uur rijden. Het probleem wat de boer (Steve) heeft, is dat het vorige regenseizoen erg slecht was (het regende niet genoeg) waardoor het land gortdroog is. Een koe heeft gras en water nodig maar door deze droogte bleven veel koeien hangen bij de meren waar nog wel water is. Het probleem is dat de koeien rond deze meren ook al het gras wegeten tot er niks meer over is. Het plan was dus om met pijpleidingen water uit een meer te pompen en naar gebieden te leiden waar gras is. Het systeem draait nu. De afgelopen weken hebben we gewerkt aan het vangen en sorteren van de koeien. En dat was een show... Steve had 5 ringers (cowboys) en een helicopter ingehuurd om de klus te klaren. Met quads en de helicopter worden de koeien bij elkaar gehouden en naar bepaalde plekken geleid op de farm waar ze uitgesorteerd kunnen worden. Hier worden ze gebrandmerkt, gecastreerd (met mes zonder verdoving), horens afgesneden, ingeent noem maar op. Vreselijk illegaal in Nederland maar hier just another day at the office... Heel indrukwekkend om mee te maken.

Op vrije zondagen (als we vrij hadden) gingen we met quads en motoren richting een rivier in de buurt om te zwemmen en te kanoen. De bbq gaat mee met de bijbehorende biertjes en je rust lekker uit. Wel zwemmen er krokodillen maar dit waren zoetwatercrocs die mensen niet aanvallen (hoop je).

Het raarste wat ik heb meegemaakt op de farm is toch wel het zien van het hele proces van het afschieten van een koe tot het eten van de steak de avond erna. Het zet je heel erg in de realiteit van hoe het gaat hier.

Ik kan nog veel meer vertellen maar dan heb ik echt een hele dag nodig. Kortom was het erg indrukwekkend en heftig soms. Maar wel heb ik het naar mn zin gehad op de farm. Momenteel ben ik terug in Cairns. Maikel vliegt zondag naar Perth en ik ga volgende week verder reizen naar Darwin met anderen die ik heb leren kennen in Sydney. Het wordt weer een nieuw avontuur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danney

Deze blog heb ik aangemaakt om mijn avonturen in Australië met jullie te delen!

Actief sinds 01 Mei 2015
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 8287

Voorgaande reizen:

12 Mei 2015 - 12 Mei 2016

Going Down Under

Landen bezocht: